Tisztelt Ügyfeleink!
Tájékoztatom Önöket, hogy az E401 jelű nyomtatvány (családtámogatási ellátás igénylése során a család összetételének igazolása) alkalmazásának jogalapja a migráns (Európai Közösségen belül mozgó) munkavállalókra és családtagjaikra vonatkozó 1408/71/EGK rendelet (a továbbiakban: koordinációs rendelet), amely a szociális biztonságra vonatkozó nemzeti szabályok összehangolására és ezáltal a megfelelő koordinációs rendszer létrehozására hivatott. A koordinációs rendelet végrehajtására vonatkozó szabályozást az 574/72/EGK rendelet tartalmazza. A korszerűsített koordinációra vonatkozó jogszabálycsomagot a 883/2004/EK rendelet és a 987/2009/EK rendelet alkotja.
A hatályos joganyag egyértelműen meghatározza a családi ellátások terén résztvevő illetékes hatóságok és intézmények körét, amelyek mind lakóhely, mind pedig tartózkodási hely vonatkozásában a Magyar Államkincstár, illetve meghatározott körben az egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szerv.
A családtámogatási koordinációs eljárásról általánosságban elmondható, hogy az E411 és E401 nyomtatványok a külföldi és a hazai illetékes hatóságok közötti adatszolgáltatás céljából a két érintett hatóság között, az ügyfél tevőleges beavatkozása nélkül kellene mozogjanak. Sok esetben a külföldi hatóságok gyakorlata azonban ettől eltérő és az ügyféltől várják el azon adatok beszerzését, amelyre valójában ők volnának kötelesek a rájuk is mérvadó, hatályos joganyag alapján.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal által kiadott megerősítő állásfoglalás értelmében a családtámogatási ellátásokkal összefüggő koordinációs eljárásnak a jegyző semmilyen esetben sem résztvevője.
A családtámogatási ellátások igénylésével kapcsolatban a fentebb negjelölt hatóságok, illetve a Kormányablak (Győr, Nagysándor J. u. 31. - ETO Park; ügyfélfogadási idő: H-P: 7:00-21:00) nyújt segítséget.
dr. Szigethy Balázs
jegyző